Ismételni, ismételni, ismételni...
A történelem bizonyította, hogy Lenintől túl sok mindent nem érdemes megtanulnunk, de egy híres mondását biztosan nem hagyhatjuk figyelmen kívül. Mégpedig ezt: tanulni, tanulni, tanulni. Vagyis ismételni. Én mindezt nem tőle tanultam, hanem általános iskolai földrajz-biológia tanáromtól, aki egy kicsit másképpen fogalmazta meg ugyanezt, mégpedig így: Az ismétlés a tudás jó édes anyja! Mondanom sem kell, hogy velem együtt minden osztálytársamban rögzült a mondat, és persze különféle változatai is igen népszerűek lettek körünkben. (A jó pedagógus tudja, hogy mivel lehet megfogni a gyerekeket.)

Több, egymástól független kutatást indítottak már a multi cégek a kérdés megállapítására. Az eredmények azt mutatták, hogy egy átlagos embernek – vizsgálattól függően – átlagosan 7-9-szer kell találkoznia egy hirdetéssel, hogy az hatással legyen rá. De vajon mit takar az átlagos ember fogalma, akinek ennyiszer kell látnia egy reklámot, hogy hasson rá?
A valóságban nem élnek átlagos emberek a földön. Mindannyian különbözőek vagyunk, mindannyian másképp reagálunk a bennünket ért hatásokra is. A kutatásokban szereplő átlagos ember csupán azt jelenti, hogy ha mindenkit el akarunk érni a hirdetésünkkel, akire egy kicsit is hatással tudunk lenni, akkor ennyiszer kell ugyanazt a hirdetést megjelentetni. De!
Sokan lesznek azok, akik már az első megjelenésnél reagálnak a hirdetésre. Még többen azok, akik a másodiknál vagy a harmadiknál jönnek el hozzánk vásárolni, míg a végén azok is eljönnek, akiket a legnehezebb volt meggyőzni. Persze a végén már mi is nagyon unjuk a hirdetést és azok is furcsán néznek ránk, akik már az első hirdetésre is eljöttek hozzánk. Erre is van azonban megoldás!
Az ismétléseknél elég, ha csak a hirdetés fő üzenete mindig ugyanaz. A többi részét a leírtak miatt érdemes folyamatosan cserélgetnünk. Ez csak látszólag nehéz elsőre. Ha belegondolunk, hogy az általunk kínált termékek és szolgáltatások hányféle problémát tudnak megoldani, máris nem reménytelen a helyzet. De lássunk egy példát.
Milyen megoldásokat kínál például egy fodrász? Alapvetően vág gyermek, férfi és női hajat. De ezen kívül fest, dauerol vagy éppen kiegyenesíti a hajat, eltünteti az ősz hajszálakat, ápolja a hajat, kezeli a hajhullást, a töredezett hajvégeket, újjáépíti a haj szerkezetét, ápolja a fejbőrt, hajat mos, masszírozza a fejbőrt, s persze megszámlálhatatlan különféle frizura szakértője is lehet. Továbbá ott vannak a még a különféle bio, natúr és egyéb különleges kezelések is – fodrászattól függően. Hányféle megközelítés, amelyek külön-külön is megérdemelhetnének egy hirdetést…
A lényeg az, hogy mindegy, hogy honnan közelítjük meg a saját szakterületünket, mert minden út egy irányba vezet, hogy a meglévő és leendő vásárlóink is szembesüljenek vele: Igen, mi vagyunk az a vállalkozás, aki képes megoldani az ő problémáit. Igen, mi vagyunk az a vállalkozás, aki képes megoldani az ő problémáit. Igen, mi vagyunk az a vállalkozás, aki képes megoldani az ő problémáit. Ugye milyen hatásos?
Papp János
2013.