Hol éri meg hirdetni egy helyi kisvállalkozásnak?
Érdemes olyan lapban hirdetni, amely közügyekkel is foglalkozik, vagy jobb távol tartani magunkat a helyi és az országos politikától? Csak néhány ezer, vagy inkább néhány tízezer példányban megjelenő újságban érdemes megjelenni? És egyáltalán: ki tudja megválaszolni hitelt érdemlően ezeket a kérdéseket?
Mi igen! Mert a marketinget nem csak könyvből ismerjük, mint a saját magukat kinevező tanácsadók, „megmondóemberek”, akik a hasunkra ütve mondják el véleményüket a kérdésekről, hanem naponta segítjük hirdetőinket abban, hogy több vevőjük legyen. De ami a legfontosabb: szinte nincs olyan formátumú helyi lap, amellyel ne foglalkoztunk volna az elmúlt években, sőt ne foglalkoznánk jelenleg is. Így aztán nem kell kardoskodnunk egyik ellen sem a másikkal szemben.
De nézzük, alapvetően milyen helyi lapok jelennek meg (természetesen az adott településtől függően egyik-másik típus hiányozhat.)
Tartalma szerint:
- Kizárólag hirdetéseket közlő.
- A hirdetések mellett tartalmat is szolgáltató.
Példányszám szerint:
- 10 000 alatti.
- 10 000 feletti.
- Értékesített.
- Ingyenesen terjesztett.
Ár vagy minőség?
Hogyan lehet ennyi lehetőség közül megtalálni a megfelelő formátumot? Nagy egyszerű! Kezdetnek elég annyi, ha saját magunkból indulunk ki! Ha például Ön alapvetően árérzékeny, akkor valószínűleg olyan üzletet működtet, amelyben nagy hangsúlyt helyez a kedvező árakra. Ezeket a termékeket és szolgáltatásokat a legolcsóbban egy olyan kiadványban hirdetheti meg, amely kizárólag hirdetéseket közöl, hiszen a kiadónak nem kell az olvasók számára érdekes tartalom gyártására és a megnövekedett terjedelem miatt plusz nyomdaköltségére költenie. Ráadásul itt találja meg a célközönségét is! Az árérzékeny vásárlók ugyanis előszeretettel böngészik a kizárólag hirdetéseket közlő kiadványokat a legjobb akciók után kutatva. De mi van akkor, ha Ön az árak helyett a minőségre helyezi a hangsúlyt?
Természetesen egészen más a helyzet akkor, ha nem olcsósággal, hanem a minőséggel szeretné megnyerni a vevőiket. Egy érdekes tartalmat kínáló helyi újságot azok is kézbe vesznek, akik egyébként nem böngészik rendszeresen akciók után kutatva a szórólapokat. Itt viszont egészen más eszközöket kell választani annak érdekében, hogy eredményes legyen a hirdetés. A cél itt az, hogy felkeltse a potenciális vásárlók érdeklődését. A hirdetésnek ezért főképp a szolgáltatások és termékek azon előnyeit kell ismertetnie, amelyeket valódi haszonként élhetnek meg a potenciális vásárlók. Természetesen itt sem nélkülözhető egy-két ár, de ezeknek soha nem szabad a fő termékekről vagy szolgáltatásokról szólniuk. Ilyen esetben az ár csak egy jelzés arra, hogy érdemes kipróbálni az Ön által kínált lehetőségeket is. A meghirdetett „kopogtató” termékekkel érhető el, hogy közvetlen visszacsatolást kapjon a hirdetés eredményességéről. Ha pedig egyszer már ellátogatott Önhöz a vevő, sokkal könnyebb lesz rávenni, hogy azokból a termékekből és szolgáltatásokból is vásároljon, amelyek tevékenysége központi részét jelentik.
Kis vagy nagy példányszámú újságban hirdessek?
Először is mérlegelnie kell, hogy milyen termékeket, szolgáltatásokat kínál. Ha egy kis vegyesboltot üzemeltet, ahová leginkább kényelmi szempontok miatt járnak a vásárlók (hiszen közel van, és nem kell messzire utazniuk a napi fogyasztási cikkekért), akkor nem érdemes nagy példányszámú újságot választania. Ha viszont nagy élelmiszerboltot vezet, akkor ennek érdemes messzebbre is elvinni a hírét, hiszen valószínűleg nagy forgalmat bonyolít, így a kedvezőbb áron vásárolt termékeket Ön is olcsóbban adja, mint egy kisbolt. A kedvező ár miatt pedig vélhetően messzebbről is eljönnek majd Önhöz vásásrolni. Akkor is érdemes nagy példányszámú kiadványban hirdetni, ha olyan különleges szolgáltatást vagy terméket kínál, amelyet a környékben kevesen forgalmaznak.
Mennyiért jut el az újság egy címhelyre?
A számtalan szempont között, amelyet figyelembe kell venni a médium kiválasztásánál, az egyik legfontosabb az ár, hiszen ez határozza meg, hogy mennyiért jut el az Ön által közölni kívánt információ egy helyi lakoshoz. A kiadók rendszerint a terjesztett példányszámot közlik. Ha kíváncsiak vagyunk arra, hogy ez tulajdonképpen hány embert is takar, szorozzuk meg a példányszámot 2,7-el. Átlagosan ugyanis ennyi ember lakik egy címhelyen (természetesen ebbe az aggastyánok és csecsemők is bele fognak tartozni). Egy A/4-es oldal negyedének megfelelő méretű (vagyis1/4oldalas)hirdetés (jellemzően ezeknek a legnagyobb az ár/érték aránya) eljuttatása egy címhelyre 1 és 5 forint közötti összegbe kerül . Az ár leginkább a példányszámtól és az újság tartalmától függ. A legolcsóbb nyilván egy nagy példányszámú, kizárólag hirdetéseket közlő kiadványban, míg sokkal drágább egy kis példányszámú, de tartalmat is közlő újságban.
Ingyenes vagy fizetős újságban?
Mindkettőnek megvan a maga előnye. A pénzért árult újságoknak leginkább az, hogy biztosak lehetünk benne, hogy az olvasóközönsége legalább átlagos jövedelmi helyzetű, hiszen a helyi hírekért is hajlandó pénzt fizetni. A fizetős lapoknak azonban vannak hátrányai is. A kiadók ugyanis gyakran nem az olvasókkal, hanem a hirdetőkkel fizettetik meg a lap terjesztésének költségeit annak érdekében, hogy a lap árát alacsonyan tarthassák. Ez az értékesítési mód pedig 30-50-szerese (!) az ingyenes újságok terjesztési költségének. A pénzért kínált újságok példányszáma rendszerint alacsonyabb is, így az újság előállítási költségének fajlagosan nagyobb egy lapszámra vetítve.
Az ingyenes újságok előnye, hogy biztosak lehetünk abban, hogy a célcsoportunk minden tagja kézhez fogja kapni. Egyúttal abban is, hogy a címzettek nagy része nem fog a célcsoportunkba tartozni. Ezt nevezik vakszórásnak. Cserébe viszont az újságban megjelent hirdetés fajlagos költsége olyan alacsony, hogy a legtöbb esetben még a vakszórás ellenére is érdemes benne megjelenni.
A legjobb döntést úgy hozhatjuk meg, ha először a célcsoportunkat határozzuk meg, és az alapján választunk médiumot, hogy melyikkel érhetjük el kedvezőbb áron őket.
Milyen helyi újságban NEM érdemes hirdetni?
- Amelyik azt mondja magáról, hogy értékes tartalmat is kínál az olvasók számára, de ez a tartalom nem más, mint az internetről leszedett (lelopott?), az olvasók számára hasznos információt nem tartalmazó, szerkesztetlen szöveg. Hogy miért ne? Mert egy ilyen kiadvány hirdetéséi árába beépítették a tartalom elkészítésének költségét is, amelyre valójában semmit sem költött a kiadó.
- Ha az újság cikkeket is közöl, de kizárólag azért, hogy kitöltse a hirdetések között rendelkezésre álló helyet. Az ilyen kiadványok jellemzője, hogy a hirdetések mennyisége bőven meghaladja a hasznos tartalmat, jellemzően 30:70 arányban a hirdetések javára. Hogy miért ne? Mert egy valódi tartalomszolgáltató újságban a hirdetések aránya nem lépi túl a 40 százalékot.
- Ha az újság kiadója nem ellenőrzi rendszeresen a terjesztést. Erről könnyen meggyőződhetünk, ha elkérjük a legutóbbi ellenőrzés jegyzőkönyveit. Hogy miért nem érdemes itt hirdetni? Mert a kiadó és a hirdető is csak akkor lehet biztos abban, hogy a megadott példányszámban lett kiterjesztve az újság, ha ezt rendszeresen ellenőrzik.
- Ha az újság az igénytelenség benyomását kelti, legyen szó a grafikai megvalósításról vagy a helyesírás hibák tömkelegéről. Hogy miért ne? Mert az igénytelen újságot igénytelen emberek olvassák. Ők pedig valószínűleg nem tartoznak a legtöbb helyi kisvállalkozás célcsoportjába.
- Ahol a megadott példányszámadatok nem egyeznek meg a település címhelyeinek adataival. Ha nem áll rendelkezésre címhely adat, akkor a település lakosságának számát osszuk el 2,7-el, hogy körülbelül megkapjuk, milyen példányszámban kell terjeszteni az újságot, hogy minden háztartásba jusson belőle. Hogy miért ne? Mert valószínűleg átvernek bennünket.- Nem érdemes megjelenni olyan kiadványban sem, amely politikailag szélsőséges vagy egyoldalú nézeteket vall. Hogy miért nem? Egyszerűen azért, mert egy ilyen újság megosztja az olvasókat. Ha az adott irányzatot csak a lakosság fele vallja magáénak, akkor valószínűleg a másik feléhez egyáltalán nem jut el a vállalkozás üzenete. Ha pedig az adott politikai irányzat ellenzői mégis elolvassák az újságot, a vállalkozást is könnyen azonosítják az adott irányzattal. Emiatt pedig sokszor akkor sem vásárolnak, ha egyébként az ajánlat felkeltette érdeklődésüket.
Papp János
2014
Ez a cikk azért született, hogy a Régió Lapkiadó Kft. elősegítse hirdető partnerei hatékony üzletvitelét. A cikk szerzői jogvédelem alatt áll. A cikk szabadon terjeszthető, módosítható, átalakítható, de bármely részének, vagy egészének felhasználása, utánközlése kizárólag a forrásra való hivatkozással (a szerző és a kiadó megnevezése, illetve az eredeti szöveg elérhetőségének megadása mellett) történhet.