Helyi újság vagy internet?

Előre jelzem: kicsit ellentmondásos ez a cikk, mivel éppen az interneten keresztül teszem közzé, miközben sokat írok cikkben a világhálón való megjelenés hátrányairól. Másrészt egy kissé egyoldalú is, mivel főképp csak azokat a kérdéseket feszegetem, amelyekben a helyi kiadványok még mindig eredményesebb kommunikációt tesznek lehetővé a legtöbb kisvállalkozás számára, mint az interneten való megjelenés. Teszem ezt ugyanakkor annak tudatában, hogy a világhálón megjelenő, marketingkommunikációval foglalkozó írások hasonlóan egyoldalúak, de épp ellenkező megközelítésből tárgyalják a kérdést. Ráadásul íróik sokkal nagyobb tömegben és jóval egyoldalúbban hangoztatják véleményüket, gyakran az ész érveket is mellőzve.

De lássuk, hogy a mi szemszögünkből miért jobbak a helyi kiadványok, mint a neten való megjelenés:

Az internet fantasztikus – de nem csodaszer!

Az internet nagyon sok területen felgyorsította az információáramlást. Ma már szinte mindenki használja, akár böngészésre, akár információszerzésre, akár e-mailezésre vagy facebookozásra. Az internet azonban nem csodaszer a kommunikációban, mint ahogy azt sokan állítják, csupán egy új formája annak. Ráadásul nincs új a nap alatt! Ugyanilyen csodaszernek gondolták egykor a rádiót és a tévét is.

Amikor az USA-ban kilencven évvel ezelőtt elkezdődtek az első rádióadások, a gazdasági „megmondóemberek” egyből elkezdték temetni a nyomtatott sajtót. Ugyanez történt akkor is, amikor megkezdődtek az első televízióadások. De az újságok csak nem akartak eltűnni a süllyesztőben. Hogy miért?

Mert továbbra is voltak olyan területek, amelyeken ez a kommunikációs forma bizonyult a leghatékonyabbnak. Aztán húsz évvel ezelőtt megérkezett az internet, amely több mint tíz éve Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend. Más médiumokkal szemben rendkívül nagy előnye a gyorsasága. Ha ez számít, akkor verhetetlen a rádióval, a tévével és az újságokkal szemben is. Természetesen ez a gyorsaság erősen kihatott a napilapokra, amelyeknek valóban drasztikusan csökkent a példányszáma. De mi a helyzet a magazinokkal és a helyi lapokkal?

Az interneten gyorsan terjednek az új technológiák, most éppen a Facebook töretlen fejlődésének lehetünk szemtanúi. Az internet azonban még mindig nem sikerült a legnépszerűbb médiummá válnia, már ha figyelembe vesszük a hazai reklámköltéseket. S hát mi más döntené el végső soron, hogy melyik a legnépszerűbb médium, mint az, hogy a vállalkozások hol tudják leginkább elérni célcsoportjukat?

Az interneten – beleértve a közösségi médiumokat, a keresőket, a nagy netes újságokat – még mindig kevesebbet költöttek a hirdetők, mint a tévében és a sajtóban. Persze még így is dobogós az internet, és messze lekörözi például a rádiót, közterületi reklámot és direktlevelet, de húsz év után is csak a dobogó legalsó fokán áll.

Minden sikere ellenére az internetnek megbocsáthatatlan bűnei is vannak…


Négy dolog, amit egyetlen kisvállalkozás sem bocsáthat meg az internetnek

Az internet nyújtotta szabad információáramlásnak minden előnye mellett van négy óriási hátránya is egy kisvállalkozás számára.

1. Ha Te akarod eljuttatni az információt másokhoz, akkor mélyen a zsebedbe kell nyúlnod. Persze ez más médiumoknál is így van, de ők nem is akarnak mást elhitetni veled. Gondolj csak bele: Azzal, hogy százezrekért elkészíted a weboldalad, majd újabb százezrekért keresel valakit, aki azt folyamatosan karbantartja, frissíti, új információkkal tölti fel, még nem lett több érdeklődőd. Ehhez hirdetned kell valamilyen portálon, keresőben vagy közösségi oldalon. Ha pedig sikerült a kampány, akkor még csak annyi történt, hogy nőtt a weboldalad látogatóinak száma, vagyis nem csináltál mást, mint sok pénzért hirdetted a sok pénzért elkészített hirdetésedet.

2. Mivel minden információ néhány kattintás alatt elérhető, ezért rendkívül nagy az információs zaj. Mindenki azt mond és ír, amit akar. Minden állítás mellett rendkívül sok érv és ellenérv sorakozik. Miért éppen Neked higgyenek?

3. Akármilyen jó weboldat is készítesz, akárhogy is blogolsz, akármennyire is aktív vagy a Facebookon, erről nem tudod folyamatosan értesíteni potenciális vásárlóidat. Persze évek alatt felépítheted saját hírleveled olvasótáborát vagy ugyanennyi idő alatt sok Facebook követőt is szerezhetsz, de mi történik azokkal, aki a környezetedben élnek és nem interneteznek? Mi történik azokkal, akik a Te településeden élnek, de nem követnek Téged a Facebookon? Mi van azokkal, akik csak alkalmanként érdeklődnek az általad is kínált termékek és szolgáltatások iránt? Őket hogyan éred el hónapról hónapra?

4. Amit egy kisvállalkozás a legkevésbé bocsáthat meg az internetnek: a konkurencia jelenléte. Nemcsak a saját városodból, nemcsak 20 kilométeres körzetből, hanem az egész országból, sőt az egész világból MINDENKI ott van a neten, aki egy kicsit is számít. A vevő pedig sajnos legtöbbször először mindig azt kutatja, hogy hol kaphatja meg legolcsóbban kívánt portékát, szolgáltatást. Az árversennyel egy ideig lehet lépést tartani, de egy bizonyos szint alatt már nem érdemes versenyezni. Aki versenyben marad, az előbb-utóbb tönkremegy vagy a hatóságok vonják kérdőre ki nem fizetett közterhei miatt. A végeredmény ugyanaz: a lehúzott roló!

Papp János
2013.


Ez a cikk azért született, hogy a Régió Lapkiadó Kft. elősegítse hirdető partnerei hatékony üzletvitelét. A cikk szerzői jogvédelem alatt áll. A cikk szabadon terjeszthető, módosítható, átalakítható, de bármely részének, vagy egészének felhasználása, utánközlése kizárólag a forrásra való hivatkozással (a szerző és a kiadó megnevezése, illetve az eredeti szöveg elérhetőségének megadása mellett) történhet.
« vissza