10+1 ötlet, amivel figyelemfelkeltővé teheti hirdetését

Míg a magazinokban jellemzően egész oldalas hirdetések jelennek meg, addig a helyi újságokban egy oldalon akár 5-8 hirdető is kínálja termékeit, szolgáltatásait. A sokaságból érdemes kitűnni, ha azt akarjuk, hogy célba érjen üzenetünk.
A marketing egyik alaptörvénye, hogy meg kell különböztetni magunkat másoktól. A helyi újságokban ez nem csak a konkurenciára igaz, hanem a versenysemleges vállalkozásokra is. Erre azért van szükség, mert ha egy oldalon több hirdetés is megjelenik, akkor az olvasók először (és lehet, hogy utoljára) a leginkább figyelemfelkeltő hirdetést olvassák el.


Íme egy hagyományos hirdetési újság sematikus rajza. Vajon a hirdetéseket jelképező négyzetek közül melyik kelti fel a figyelmünket? Valószínűleg egyik sem, ugyanis mindegyik egyformán harsányan próbál rávenni bennünket erre. Pedig számos lehetőség lenne rá, hogy valamelyik hirdetés kitűnjön a többi közül.



Lássuk a példákat:



1. Mielőtt döntünk egy újságban való hirdetés megjelentetéséről, alaposan tanulmányozzuk át a kiadványt. Ugyanis mindegyiknek megvannak a maga jellemzői. Némelyikben rendkívül sok szöveget tömnek bele egy hirdetésbe, másutt tetszetős, de egymáshoz nagyon hasonló grafikájú hirdetések jelennek meg. A lényeg, hogy a saját hirdetésünk tervezésekor úgy határozzuk meg a szöveg terjedelmét és a grafikai elrendezést, hogy az merőben különbözzön a többiekétől. Ahogy a képen is látszik: ha az újságban nem dominálnak az intenzív színek, vagy valamely szín egyáltalán nem jelenik meg, akkor ezt érdemes kihasználni és egy erőteljes árnyalattal felhívni a figyelmet a hirdetésünkre.





2. Vannak olyan újságok, amelyekben valami miatt mindenki meleg színekben szeret megjelenni. Ez persze érthető, hiszen a piros, a narancs és a sárga, illetve ezek különféle árnyalatai és keverékei rendkívül figyelemfelkeltőek. A nagy tülekedésben viszont sokszor senkinek nem tűnik fel, hogy egy hideg szín az, amely a leginkább kitűnhet a többi közül.









3. Gyakran tényleg akkora a szín kavalkád egy újságban, hogy abban már semmilyen árnyalat nem figyelemfelkeltő. Ilyenkor érdemes a legegyszerűbb formát választani és egy fehér háttér előtt, fekete, vagy színes betűkkel közvetíteni üzenetünket az olvasók felé (vagy akár fekete háttér előtt fehér betűkkel).







4. A hirdetés méretének kérdése nyilván leginkább a pénztárcától függ. Ha viszont megtehetjük, nem érdemes spórolni rajta. Az ábrán is jól látszik, hogy egy kevésbé intenzív, zöld színű háttérrel is sokkal inkább kitűnik a tömegből egy fél oldalas hirdetés, mint az erőteljes színű kisebbek.







5. Gyakran nem is maga a hirdetés, hanem annak kerete vonzza leginkább a tekintetet. A lényeg itt is ugyanaz: olyan figyelemfelkeltő eszközt választani, amit más vállalkozások nem alkalmaznak.








6. A keret vastagítása mellett annak csíkozásával is érdemes kísérletezni. Nem véletlen, hogy a veszélyre felhívó táblákat is srégen húzott vonalakkal szegélyezik.









7. Sok hirdető elköveti azt a hibát, hogy éppen akkora helyet vásárol egy kiadványban, amibe még be tudja erőszakolni a hirdetés tartalmát. Pedig ebből a példából is jól látszik, hogy a kevesebb néha sokkal több, főképp ha a potenciális vevőink figyelméért versenyzünk másokkal.








8. A legtöbb kiadványban lehetőség van arra, hogy hirdetés úgy jelenjen meg, hogy az kifut az oldalról. Ez a médiaajánlatokban ritkán szerepel, főképp ha kisebb méretű hirdetésekről van szó. Ha sikerül megállapodni a kiadóval a részletekről, akkor nemcsak figyelemfelkeltőbb lehet az újságban való megjelenés, hanem egyúttal azonos áron egy nagyobb méretű hirdetéshez is hozzájuthatunk.







9. A színek és keretek mellett a formákkal is érdemes játszani. Egyedi elképzelések megvalósítására minden kiadónál van lehetőség bizonyos keretek között. Az ábrán lévő negyed oldalas hirdetés ebben a formában minden bizonnyal sokkal érdekesebb, mintha csupán az egyik oldal alján bújna meg.







10. Az érdeklődést felkeltő eszközök tárháza szinte végtelen, akár a hirdetésen belül is alkalmazhatunk olyan elrendezést, amely jól megkülönbözteti az üzenetet a többitől.

 







+1. Mit jelentenek a színek?

Az egyes színek önálló jelentést is hordoznak. Ez a hatás a helyi újságokban megjelenő, kisméretű, összetett hirdetések esetében nem érvényesül túlságosan. Inkább azokban az esetekben van jelentőségük, amikor nagy felületen, más hatásoktól mentesen tudnak megjelenni. Mindezek ellenére érdemes tisztában lenni azzal, hogy az emberek milyen benyomásuk támad akkor, ha meglátják különféle színeket.

A sárgáról a legtöbb embernek a napsütés és a melegség társul, így a boldogság színeként is szokták emlegetni. Gyakran kombinálják a pirossal, amely még inkább fokozza a hatást.

A piros a leginkább figyelemfelkeltő szín. A tűz és a vér színe, ezért a szenvedélyt, szerelemet és hasonlóan intenzív érzéseket társítanak hozzá az emberek

A kék az égbolt és tenger színe. Mindkettő végtelen és szép időben hatalmas nyugalmat áraszt. Ezért a kék színt jellemzően a megbízhatósággal, kiegyensúlyozottsággal társítjuk.

A zöld a természetesség, egészség jelképe. Főképp némi sárgával vegyítve, amely így a természet megújulását, a növekvő életerőt fejezi ki. A zöld színben a meleg és a hideg színek keverednek egymással, ebből fakadóan kétértelmű. Egyrészt a fiatalság, a remény, másrészt a változás és átmenetiség színe is.

A lila színű festékanyagok régen rendkívül drágák voltak, így még ma is a hatalom, a bölcsesség, de egyúttal a mértéktelenség színe is.

A narancs szín átmenet a sárga és a piros között így egyszerre figyelemfelkeltő és tüzes, de mégis nyugtató és kiegyensúlyozottan meleg szín.

Rózsaszínhez nem kell túl sok magyarázat: a nőiesség és a szerelem színe.

Végezetül: válasszunk bármilyen színt, formát, megoldást. Mindig arra törekedjük, hogy ezzel a lehető legjobban megkülönböztessük hirdetésünket a többitől.


Papp János
2014.

Ez a cikk azért született, hogy a Régió Lapkiadó Kft. elősegítse hirdető partnerei hatékony üzletvitelét. A cikk szerzői jogvédelem alatt áll. A cikk szabadon terjeszthető, módosítható, átalakítható, de bármely részének, vagy egészének felhasználása, utánközlése kizárólag a forrásra való hivatkozással (a szerző és a kiadó megnevezése, illetve az eredeti szöveg elérhetőségének megadása mellett) történhet.


« vissza